2/07/2014

Protokoll F-Möte Förskoleklass B 2014 – 02 – 04


F-Möte Förskoleklass B 2014 – 02 – 04

Introduktion
Presentation av Hanna som bor i Lund, 26 år, nyutexaminerad.
Presentation av föräldrarna.
Boktips – Hanna läste ur en bok om ur det känns att vara sexåring, att det är lite jobbigt ibland.
Martinas mail – Martina Nilsson – Martina har gift sig men har sitt gamla namn Nilsson i mailen.
Bloggen – skrivs på fredagar, bra att det kommer info på en bestämd dag. Ambition att skriva mer men just nu är nivån att det kommer ut ett veckobrev på fredagar. Adressen till bloggen finns på skolans hemsida.

Nya rutiner
Möblerat om – Barnen har själva byggt en koja av ett bord och ett tyg. Barnen tar många initiativ och de är kreativa, de har klotterplank som man kan skriva på. Dockvrån är uppflyttad. Byggrum och målarrum gemensamt.
Veckans vaktmästare – små uppdrag, hämta matvagnen t.ex, kontrollera så att allting är städat så att alla hjälper till att städa. Den som är vaktmästare får stå först i matleden den veckan.
Samling varje dag – tre fasta punkter – dagens datum, räkna alla barn och komma på vem som är frånvarande, dagens upplägg med aktiviteter.
Belöningssystem – När de fyllt ett rör med bönor får de sin belöning. Efter första röret ville de ha en dag på fritids. Kravet för att få lägga i en böna är att man får själv tänka efter om man har lyssnat på fröknar och kamrater vid samling. Tycker man att man har skött sig får man lägga i en böna. Nästa belöning har de önskat ett pyjamasparty. De ska kunna få belöning direkt därför vill pedagogerna att när det börjar närma sig meddelas hemmen att vi ska skicka med pyjamas som kan hänga i skolan. När det tredje röret är fyllt så önskar barnen att få baka och se på film.

Vårterminens arbete
Språklek och matte i lekfulla sammanhang
Bornholmsmodellen – material för språkutveckling, språklek med rim och ramsor. Språket formas genom att ljuda – hur låter bokstäverna tillsammans. Klappar stavelser.
Fatta tal – ett material för talförståelse, forma siffror, antalsuppfattning, en siffra i veckan.
ASL – Att skriva sig till läsning – används i åk 1 och 2. Önskemål att de börjar med detta redan i förskoleklass. Barnen sitter vid datorerna och skriver – det kan vara bara bokstäver och de som kan får skriva ord. Går även att få det uppläst. ”Spökskrivning” – barnen berättar sin berättelse och en pedagog skriver ner den åt barnet.

Temaarbeten
Mofflorna – material om återvinning. Gräva ner olika saker/material för att se om det kommer att förmultnas eller inte. Materialet kommer från Håll Sverige Rent. På en dag kommer det att komma en ”skräptant” och slänga ut skräp som en uppstart.
Mig själv och min familj – rita och berätta om sin familj. Kunna adress och telefonnummer. Här funderar pedagogerna på att introducera begreppet läxa/uppdrag. De kanske kan få i läxa att lära sig sin adress.
Trafik och närmiljö – grundläggande – västar, hur man går över vägen och skyltar osv.

Veckoplaneringen… hur en vecka kan se ut!
Måndag – halvklass/bibliotek/tema/vinterfåglar
Tisdag – halvklass/bibliotek/tema/vinterfåglar
Onsdag – halvklass/spel/samarbetsövningar/Vladimir & Monika
Torsdag – halvklass/Jonathan & Linda/Delfinboken
Måndag – Veckan som varit/Idrott/Experiment & Musik varannan vecka (musik med de andra spåren)

Pågående projekt
De går till biblioteket och barnen får själva välja böcker på måndagar.
De kommer att få presentation av biblioteket och en sagostund där ena halva av gruppen går v.9 och andra halvan v. 10.
Vinterfåglar är nuvarande arbetsområde – de har gjort holkar och annat i sin temabok
Matten – arbetar med ”dela lika”, mindre och större än

Fritidsplanering
Måndag – veckans pyssel – v.6 – cernitlärare
Tisdag – Utedag – lekplats
Onsdag – Quiz/Bingo, högläsning, drama
Torsdag – Veckans pyssel
Fredag – Idrottshallen (ny dag from v. 9) Ändrat så nu är det ingen idrottshall på måndagar.
(I-pad, just dance erbjuds under veckan) De använder I-paden även till att skapa och att filma sina aktiviteter. De får inte gå ut på Internet!

Att man fick byta dag med idrottshallen är inte så bra eftersom de har idrott på fredagarna. Diskussion från en förälder kom upp om att barnen mår bra om att röra sig mycket. Hänvisades till Bunkeflomodellen. Eftersom de nu blir en pedagog mer på måndagar så ska de beakta önskemålet om ökad fysisk aktivitet.

Övrigt
Egna leksaker - Pedagogerna önskar att barnen inte tar med sig egna leksaker eftersom det lätt kan gå sönder eller att det blir konflikt. Kolla gärna era barns väskor så att det inte ”smygs med”. Pedagogerna ordnar visedagar och då får man ta med och visa sina leksaker. Viktigt att träna på att prata inför klassen. Klassen tränar på att ställa bra frågor till den som berättar. De är jätteduktiga säger pedagogerna. Vissa barn tycker att det är svårt att välja och vissa vill inte visa något och det är ok det också. Det ska vara ok för barnen. Pedagogerna har inte uppfattat att det är någon prestige.
Löss - Barnen får INTE komma till skolan med löss. Upptäcks löss på barnen kommer pedagogerna att ringa hem. Det har varit ett extra stort problem i denna klass. Avlusning av alla i helgen 7-9 februari 2014. Kamma och kamma och kamma och kamma……

Klassföräldrar – Diskussioner om vad klassföräldrarnas uppdrag är. Till klassföräldrar valdes Gustavs mamma – Boel, Max mamma – Erika, Almas mamma - Kristina. Klassföräldrar valdes för en termin.

Dra i kläder – Det har framkommit att vissa barn och föräldrar har sagt att det i leken har förekommit att man drar i kläderna och kläder har gått sönder. Prata med era barn att inte dra i kläderna på kompisen.

Lärplattform och skriftliga omdömen
Kommunen har köpt in Vklass som lärplattform
Avtalet med Infomentor är uppsagt
Inloggningar till Vklass kommer att skickas ut till vårdnadshavare v. 8
Skriftliga omdömen kommer att ges en gång per år enligt skolverkets nya råd.
From denna termin kommer skriftliga omdömen att skrivas i Vklass. Våra barn kommer inte att få skriftliga omdömen denna termin, först under vårterminen i ettan.
Logga in på www.skolrapport.se

Vi fick ta del av lite bilder från barnens vardag.
När rektor och studierektor kom in kom en diskussion upp om att det händer saker på rasterna. Incidenterna som tas upp är att det händer saker på innebandyplanen – och att en del barn säger dumma saker och att det händer saker på planen.
Kärnfrågan var att det händer en del saker på rasterna och den förälder som lyfte frågan har uppfattningen att det inte finns rastvakter ute. Föräldern menar att personal ska rotera på rasterna. Agnetha säger att pedagogerna har ett rastvaktsschema. Krister säger att personalen i förskoleklassen följer ”sina” barn.

Om man vill rapportera något hör av er till någon av rektorerna. Agnetha och Krister tycker att det är bäst att man ringer och att om man hör av sig så fort som möjligt. Om den som rapporterat får återkoppling eller inte på det som har hänt beror helt på vad det är för ärende.
Koppling från dagis vidare till skolan gällande toalettbesök. Det finns barn som kissar på sig eller barn som inte går på toaletten på skolan. Läkarrapporter visar att barnen får tarmproblem om de går och håller sig hela dagen. En del barn tycker inte om att gå på toaletten och någon har kommit hem och sagt att det är äckliga toaletter. Rektorns uppfattning är att toaletterna är fräscha på skolan och varje klass har egna toaletter. Kontakta rektorn eller skolsköterskan om ni föräldrarna upplever att barnen har problem eller fobier att gå på toaletter.

Frånvaroanmälan – ring och sjukanmäl era barn som vanligt eller maila. Viktigt är att anmäla sjukfrånvaro för varje dag som barnet är frånvarande. Pedagogerna har ansvar för att ringa hem om barnen inte är i skolan 08.45. Använd inte den nya funktionen i lärplattformen under vårterminen.
Hjärupslund och Hjärupsskolan är numera en organisation och en resultatenhet. Hjärup kommer att ha F-9 perspektiv. På sikt vill man ha en gemensam röd tråd mellan skolorna, annars ingen större skillnad mot idag. Agnetha kommer numer att gå i pension och arbeta mer för skolledarföreningen. Kommer att vara tjänstledig och kommer att gå i tjänst de sista veckorna innan sommaravslutningen och slutligen går i pension till sommaren. Krister blir tf rektor och därefter vet man inte riktigt.

Vid anteckningarna Camilla (Johannas mamma)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar